Wat is coaching?

"Coaching is de kunst om mensen te helpen hun eigen oplossingen te vinden"


Oorsprong

Coaching verscheen voor het eerst in de jaren 60 in de Verenigde Staten, waar de coach de trainer van een acteur was. Vervolgens werd het in de jaren 80 in Frankrijk toegepast in de sportwereld, waar het woord coach dat van trainer verving. Vervolgens werd het naar de zakenwereld overgebracht, grotendeels dankzij Vincent Lehnhardt. Lehnhardt gaf het betekenis door te geloven dat elke persoon die in een bedrijf werkt een kampioen is voor wie coaching al hun talenten en middelen naar boven kan halen. Eind jaren 80 richtte hij de eerste coachingschool op.

Coaching was oorspronkelijk bedoeld om managers en bedrijfsleiders in staat te stellen effectiever te worden en het beste van zichzelf te geven in hun professionele en persoonlijke leven. Sindsdien heeft coaching zijn bereik verbreed. Naast strategische, loopbaan-, team- en ontwikkelingscoaching is er nu ook levens-, sport-, school- en voedingscoaching...

Je zou de coach kunnen vergelijken met een privé "motivator". Een beetje zoals je eigen sportcoach, maar dan voor je professionele of persoonlijke succes. In een notendop is het doel van de coach om zijn cliënt te helpen zijn doelen duidelijk te definiëren, concrete strategieën op te stellen om ze te bereiken en vol te houden in zijn aanpak. 


Een bijzondere relatie

Coaching is altijd een vrijwillig en gemotiveerd proces van de klant. Hun inzet is essentieel en zal hen helpen om hun doelstellingen op een duurzame manier te bereiken.

Coaching is een proces dat overtuigingen en waarden die vaak al sinds de kindertijd bestaan, kan "opschudden" en uitdagen. In dit opzicht kan de coach worden gezien als de “onthuller” van talenten en ‘ressources’ voor zijn klant. En de klant zal zelfverzekerder en sterker worden in zijn persoonlijke mogelijkheden.


Coachingsmethoden

Het coachinginstrument bij uitstek is het stellen van vragen. Door op het juiste moment de juiste vraag te stellen en gebruik te maken van vragenlijsten, verschillende communicatieoefeningen en rollenspellen probeert de coach de verdedigingsmechanismen van de ander te doorbreken. Op die manier helpt hij de ander zijn sterke en zwakke punten te ontdekken, zijn waarden te herdefiniëren en al zijn ‘ressources’ aan te spreken. Tussen de coachingsessies door krijgt de cliënt oefeningen, zowel theoretische (doelen verduidelijken, nieuwe strategieën vinden, enz.) als praktische (een nieuwe houding aannemen tegenover werknemers of leidingevenden, stoppen met snacken tussen de maaltijden, enz.).

Een ander essentieel element is dat een coach geen advies geeft, oplossingen voorstelt of invloed uitoefent op zijn klant, maar hem helpt zijn eigen, vaak onvermoede ‘ressources’ te ontdekken en deze optimaal te benutten. Net als een sporttrainer kan een coach strategieën voorstellen, zijn spelers motiveren en het beste van elk van hen vragen, maar hij zal nooit doelen stellen. Alleen klanten kunnen hun doelen en doelstellingen bereiken. Daarom moeten ze beginnen met een sterke vastberadenheid, een verlangen om te veranderen... en de bereidheid om veranderingen onder ogen te zien.


De voordelen van coaching

  • Beter omgaan met stress en emoties.
  • Je gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen herstellen door je sterke punten te identificeren en te weten hoe je daarop kunt verder bouwen.
  • De controle over je leven in handen nemen: handelen in plaats van onderdanig zijn
  • Persoonlijke en professionele overgangen met meer succes doorstaan: scheiding, rouw, ontslag, omscholing, pensionering, enz.
  • Een persoonlijk en professioneel levensplan opstellen in lijn met je persoonlijkheid en je kernwaarden.


Coaching proberen is in de eerste plaats jezelf een prachtig cadeau geven.


person standing on rock raising both hands